Manuals de cultura d’administració oberta

Darrerament han aparegut dos llibres sobre política 2.0 o administració 2.0, que probablement reflecteixen el gran interès que la web 2.0 i els seus usos suposen per a la comunicació entre les administracions i els ciutadans.

El llibre #política 2.0, escrita pel nostre president del parlament de Catalunya, Ernest Benach, representa la expressió escrita de l’experiència i el coneixement de la segona autoritat de Catalunya, un polític que ha excel·lit per ser pioner en l’ús i el foment de les tecnologies 2.0 a casa nostra. El tarannà del President Benach l’ha fet mereixedor d’admiració i afecte de tots els que l’hem pogut conèixer i escoltar en els nombrosos fòrums als que ha assistit, sempre obertamet i plenament disposat a ser accessible a tothom. La cultura 2.0, sovint s’entén com una cultura de compartició de coneixement i d’interacció amb les persones des de l’anonimat de la xarxa. Aquest no és el cas del Sr. Benach, que practica la comunicació 2.0 en la presencialitat també. Les seves cròniques des de qualsevol indret o esdeveniment en el qual participa, amb la inclusió de fotos, o la informació de la seva agenda diària, han contribuït a fer molt més transparent la feina i les funcions d’un President del Parlament. Friso per llegir aquest llibre de #política 2.0, que , a més, podré fer-ho amb un lector de llibres electrònics. Us el recomano abans de llegir-lo. Busqueu-lo a Edi.cat

L’altre llibre el presenta també un gran expert, en César Calderón, conegut també pel seu fantàstic blog Netoratón. Aquest llibre titulat Open Government – Gobierno abierto, és una obra col·lectiva d’un bon grapat d’experts que escriuen des de tots els punts de vista de l’administració i els serveis d’informació i comunicació entre l’admnistració i la ciutadania. El llibre s’ha publicat en paper  (es troba a les principals llibreries), i properament estarà disponible també en format PDF, sota la llicència de domini públic.

Els dos llibres resulten complementaris, ja que tracten el tema de la comunicació entre administració i ciutadania a través de les TIC, des de dos vessants diferents. Són recomanables tant pels experts, o pels estudiants, com pels ciutadans que vulguin entendre les oportunitats que les TIC ofereixen per apropar l’administració pública i per fer-la més participativa.

Resulta curiós que en un dia com avui, l’endemà d’un temporal de neu que ha mantingut el país en estat de caos i bloquejat, hagi descobert aquests dos llibres que, de ben segur, aporten idees, bones pràctiques i mesures útils, per a ajudar a minvar els efectes negatius d’una situació d’emergència com la que es troba Catalunya avui amb el país nevat i els principals serveis públics bloquejats o poc operatius.

En una societat en que passa de tot els 86.400 segons del dia, durant 365 dies l’any, la necessitat d’estar informats de qualsevol incidència que ens pugui afectar,  per així poder prendre decisions amb temps, és fonamental. La ràdio i la Tv ja no són prou eficaces en aquest sentit , perquè hi ha mitjans molt més ràpids com els SMS, les xarxes socials online, etc., a través de l’ordinador o dels telèfons mòbils, que facilliten una comunicació més personalitzada i específica per a cada cas. L’administració i les empreses de serveis han de posar-se les piles en aquest sentit i aquests dos llibres, en són un ajut important.

About Oriol

Professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC Lecturer of the Department of Economics and Business Administration Universitat Oberta de Catalunya - Barcelona- Spain
This entry was posted in Information, Knowledge and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s